آثار روحی و روانی نماز
برای اینکه عوامل خارجی نتوانند سلامت بدن را به هم بزنند وسایل دفاعی گوناگونی وجود دارد که شناخته ترین آنها گلبولهای سفید خون است اگر میکروبی به بدن راه یابد گلبولهای سفید نقش مدافع را به خود می گیرند و بیشتر اوقات پیروز می شوند و خطر را دفع می کند اما گاهی نمی توانند چنانکه باید مقاومت کنند و شکست می خورند . اگر فرد در وضعی قرار بگیرد که خود را در معرض خطر یا حادثه بزرگ و غم انگیزی ببیند کاملا طبیعی است که بی اختیار به قدرتی برتر از از از نیروی بشری توجه کند و از آن مدد بخواهد . البته وجود این میل در انسان که به هنگام خطر بروز می کند یکی از دلایل هستی پروردگار نیز میباشد .این پناهجویی بشر به پناهی که نمی داند کجاست و کیست ، خود آیند است و وی را از نامیدی می رهاند و نماز پناه جستن به خداست.اگر این پناهجویی در انسان به قدر کافی مجال بروز نیابد چه بسا که روح وروان شخص بر اثر آفات و عوامل مزاهم چنان ناتوان و دچار اختلال شود که که قوای عقلانیش به حال تعطیل در آید و در صورت شدت بیشتر او را به خود کشی وادارد . ملاحظه می کنید که عملکرد این پناهجویی در پهنه روح و روان انسان درست مانند گلبولهای سفید در پیکر اوست . ادامه دارد .....
ادامه از آثار روحی و روانی نماز
این موضوع از دید گاه علم پزشکی ثابت شده است که نماز و
نیایش بواسطه آزاد سازی آندروفینها موجب کاهش فشار روانی
و استرس می شود .به تجربه ثابت شده است که تلاوت قرآن
،خواندن پروردگار به اسم اعظم واسماء حسنی و تکرار
تسبیحات که همگی ذکر خداوند است آرامش بخش و برطرف
کننده مشکلات روانی و روحی بوده است و اتفاقا متون دینی
ماهم آنها را برای تسریع در رفع مشکلات توصیه کرده اند .
سه تن از روانشناسان به نامهای "کتوین "،"براون" و
"مارگارید"بیماران قلبی را که در بخش قلب یک بیمارستان
بستری بودند و قار بود روز بعد یا در روزهای آینده جراحی
قلبی شوند مورد مطالعه قار دادندو متوجه شدند بیماران
نیایشگر و مرتبط با خدا استرس کمتری نسبت به بیماران
دیگر دارند . از این روی دعا و نیایش را به عنوان یک مکانیزم
دفاعی پذیرفتند .جناب آقای دکتر حسن راشدی درکتابش
می نویسد :آقای دکتر "آکیرو ماتسو مو تو " مدیر کانون
تعلیماتی مطالعات و تحقیقات مربوط به خاور میانه در دانشگاه
دولتی ژاپن که چند سال پیش به اسلام گرویده است تاثیر خوب
نماز را در تسکین روح و آرامش نفس تجربه کرده است و در
بخشی از نامه ای که برای یکی از دوستانم فرستاده است
به آن اشاره کرده است :".....گاهگاهی آن دفترچه نماز را
که شما برای من لطف نمودید نگاه می کنم و مطابق توضیحات
آن با ود نماز را اقامه میکنم و فهمیدم که نماز خواندن برای
تسکین روح خود تاثیری خوب دارد مثلا روزی در محل کار خود
با مسایل ناراحت کننده مواجه شوم به خانه برمی گردم و
نماز می خوانم تا نفس خود را آرام بسازم ......قربان شما
"آکیرو ماتسو مو تو " دکتر هوماس هایسلوپ ، می گوید :
مهمترین عامل خواب آرامبخش که من در طول سالهای
متمادی تجربه و ممارستم در مسائل روانی ، به آن پی برده ام
،همین نماز است .من به عنوان یک پزشک می گویم : بهترین
وسیله برای ایجاد آرامش در درون و اعصاب انسان که تا کنون
شناخته ام نماز است .
به نام خدا
نماز کلید بهشت است.
نماز دارای ابعاد گوناگون و ژرفایی بس عمیق است که با دو سه گام
پیمودن ، محیط واطراف آن طی نمی شود و تمام گوهرهای آن صید
نمی شود بلکه همه عارفان وعامیان بطور مکرر باید درباره نماز فکر
کنند و هر کس به اندازه ی وسع و تلاش خود به بخشی از معارف نماز
و اسرار آن دست یابد.نماز یک نیاز اساسی انسان است و دارای آثار
فردی و اجتماعی و هم چنین برکات بسیاری می باشد و ترک آن
دارای اثرات زیانبار بسیاری می باشد .نماز حقیقی موجب نجات کلی
و همه جانبه است . انسان را آفتها ،آسیبها و فرجامهای ناگوار رها
می سازد و باب رحمت یزدان را به رویش می گشاید.
نمازباعث رهایی ازموارد زیر می شود:
1- ازتنبلی فکری و ضعف عقلی در شناخت بزرگترین حقایق
هستی بویژه هستی کرد گار .
2- از تنبلی و تن پروری
3- ازبی انظباطی و نداشتن یک برنامه منظم درطول زندگی
4- ازحواس پرتی ،بی توجهی و بلاهت
5- ازناسپاسی حق پوشی و حق کشی
6- از دوستی و همراهی با مغضوبان و گمراهان
7- از کبر و خود بینی
8- از عصبیت و نژاد پرستی
9- تفرقه و پراکندگی
10- از تنهایی و جدایی از مردم
11- از نفاق و دورویی
12- از غضبها و شهوتها
13- از آرزوهای دور و دراز
14- از تملق و چابلوسی
15- پرستش بتها و مردم پرستی
16- از خرافه و جهل
17- از حسادت و خود آزاری
18- حرص و بخل
19- از انواع گناه و تباهی
و.................................
تاثیر نماز در تمرکز حواس و حضور ذهن
ذهن متمرکز، قوی و نیرومند است و ذهن پراکنده ناتوان و ضعیف . ذهن همانند چراغ اشعه ای دارد اشعه چراغ در شعله آن تمرکز قوی دارند و سوزاننده اند ودر نزدیکی شعله تمرکز کمتری دارند اما باز هم تمرکز کمتری دارند اما باز هم گرمایشان محسوس است . هرچه از منبع نور دور می شویم پراکندگی اشعه بیشتر می شود تا حدی که گرمای حاصل از از آنها را به هیچ وجه حس نمیکنیم . ذهن در حالت تمرکز پتانسیل بسیار قوی دارد اما هنگامی که به علت توجه به سوی اشیای مختلف پراکنده می شود نیرو و توان خود را از دست می دهد و هر چه به اشیای بیشتری متوجه و پراکنده تر شود از توان آن کاسته می گردد.هر عمل عبادی علاوه بر آن که مقام وارزش ویژه مذهبی و معنوی دارد موجب تمرکز فکری وذهنی ملموس و قابل توجهی میشود کگه هر کس میتواند آن را به تجربه بگذارد و ادراک کندان تتقو الله یجعل لکم فرقانااگر از خدا بترسید و پروا کنید نیروی تشخیص (فرقانا) را در شما قرار میدهدو قدرت تشخیص از تمر کز قوای ذهنی به دست می آید.ویلیام جیمز :فرق بین افراد نابغه با دیگران یک موهبت فکری نیست بلکه مربوط به توجه کاملی است که به موضوعات و نتیجه های آن مبذول می دارند و میزان نبوغ یک نابغه به درجه تمرکز فکریش بستگی دارد از این سخنان نتیجه می گیریم که نماز حقیقی بهترین وسیله ای برای پرورش توجه و تمرکز در انسان است زیرا نماز گزاری که پیوسته و با تمام قدرت می کوشد تا ذهن خود را از تمامی آنچه غیر خداست منصرف و فقط به خدا متوجه کند و تمام نیروی فکری خود را در یک جا جمع کند تا نمازش با خشوع و حضور قلب خوانده شود این برای او عادت می شود و در هر موردی می تواند قوای ذهنی خود را متمر کز کند .