توجه منبع سایت المهدی:
با نگاهی گذرا به تاریخ جوامع بشری، نقش دورانساز و کلیدی جوانان در غالب حرکتهای فرهنگی و اجتماعی و نیز نهضتهای حیاتبخش پیامبران الهی کاملا آشکار و روشن است.
تجربه تاریخ بیانگر این مهم است که در هر حرکتی از استعدادهای فکری و نهفته قشر جوان به صورت اصولی و صحیح بهرهبرداری شده است، دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمندی به دست آمده است.
در مقابل، زمانی که هدایت و رهبری گروههای جوان به دست افراد هوسران و قدرتطلب افتاده است، جنایات و تراژدیهای بسیار دهشتناکی به وقوع پیوسته است. در حالی که، در تفکر دینی بها دادن و شخصیت دادن و اهتمام به جوانان بسیار توصیه شده است.
برای روشن شدن این حقیقت، سزاوار است، سیره و عملکرد یکی از انبیاء الهی در این زمینه، با بهرهبرداری منفی رهبران مستبد از نیروهای جوان در جنگهای جهانی اول و دوم مقایسه شود تا آنگاه پیامدهای استفاده از ظرفیتهای قشر جوان و نیز عدم استفاده و غفلت از آن آشکار گردد.
از ایننظر، وقتی مجموعه روایات مربوط به قیام حضرت مهدی (عج) را مطالعه میکنیم، با این حقیقت آشنا میشویم که زمینهسازان اصلی ظهور و اصحاب و یاران خاص آن حضرت در جریان تلاش برای تشکیل حکومت عدل جهانی، جوانان خواهند بود.
به عنوان مثال، یکی از شخصیتهای وارسته و شجاعی که در آخرالزمان با هدف اصلاح وضع نابسامان جوامع اسلامی قیام خواهد کرد، فردی به نام «سید حسنی» است.
به روایت امام صادقعلیه السلام حسنی یک جوان خوشچهره و نورانی است که علیرغم به دست آوردن قدرت و امکانات بسیار زیاد، آنگاه که از ظهور حضرت مهدیعلیه السلام آگاه میشود، خود را به همراه سپاهیانش به امامعلیه السلام میرساند و با آن حضرت بیعت میکند.
به یک روایت، امام زمان (عج) به وسیله ایشان برای مردم مکه چند روز پیش از قیام پیامی میفرستند...
گذشته از این، وقتی حضرت علیعلیه السلام به مناسبتی از یاران و اصحاب امام عصر (عج) سخن میگویند، در توصیف ویژگیهای آنان این چنین میفرمایند: یاران قائم (عج) همه از میان جوانان خواهند بود.
سالخورده در بین آنها بسیار کم است و نسبتسالخوردگان بر جوانان در بین اصحاب آنحضرت همانند سرمهای برای چشم و نمک برای غذاست و کمترین بخش غدا را نمک تشکیل میدهد. (1)
این امر، ناشی از این است که جوان به دلیل داشتن فطرت پاک و صفای باطن در درجه اول، از استعداد و ظرفیتبالای درک و توان شناختحقیقتبرخوردار است.
علاوه بر آن، به واسطه شجاعت و شهامت زیادی که دارد زودتر پذیرای حقایق میشود و در مقابل آنها لجاجت و سرسختی بیمورد به خرج نمیدهد.
در خصوص یاران حضرت حجت (عج) ویژگیها و اوصاف ذیل بیان شده است:
برخورداری از علم و معرفت کامل و ایمان استوار، شهامت و شجاعتبینظیر، گذشت و فداکاری، شهادتطلبی، فروتنی و تواضع در اوج برخورداری از قدرت و امکانات، حقمداری، عشق به امامعلیه السلام، تبعیت و پیروی کامل از رهنمودهای حضرت حجت (عج) و خیرخواهی به همنوعان و صفا و صمیمیت و...
در معارف دینی، وظایفی برای منتظران واقعی حضرت حجتعلیه السلام بیان شده که از طریق عمل به مجموعهای از تکالیف افراد بتوانند از چنان شایستگی برخوردار شوند که در زمره یاران واقعی آنحضرت درآمده و در حد توان و ظرفیت و به میزان همت و تلاش افراد به فراهم شدن بستر مناسب برای ظهور منجی عالم بشریت کمک نمایند.
گرچه مجموعه وظایف منتظران بسیار است اما در این نوشته، تنها به ذکر چند مورد مهم، که در شرایط کنونی جامعه اسلامی دارای اهمیت استبسنده میکنیم.
یکی از مهمترین و اساسیترین اصولی که از ارکان اصلی مکتب تشیع محسوب میشود، مساله امامت و آشنایی با امام هر عصر است. به اعتقاد شیعه، در هیچ برهه از زمان، زمین خالی از حجت و انسان بدون امام معصوم نخواهد بود.
چرا که هدایت و رهبری صحیح و همه جانبه انسان بر اساس تعالیم الهی تنها از طریق پیروی از رهنمودها و روشنگریهای امامی ممکن است که علاوه بر، آشنایی با سنتهای حاکم بر نظام هستی، از تمامی مصالح بشر و حقایق تعلیمات پیامبران الهی آگاه باشد.
با توجه به این حقیقت، یکی از وظایف مهم آحاد جامعه، بهویژه قشر جوان آن است که در هر عصری، نسبتبه امام و حجت الهی موجود در آن زمان به گونهای شناخت پیدا کنند که بر تعالیم مسؤولیتهای خود آگاهی پیدا کرده و بر اساس آن عمل نمایند.
اهمیتشناخت امام زمان (عج) در هر عصری به گونهای است که در برخی روایات، عدم کسب معرفت لازم از امام همردیف، بلکه مساوی با کفر و بیایمانی شمرده شده است. پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله در همین زمینه میفرمایند:
«هرکسی که بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.» (2) و یا در یکی از ادعیه که بر آن نیز بسیار سفارش شده است.
به همین مساله اشاره شده است: پروردگارا حجتخودت را به من بشناسان چرا که اگر حجتت را به من نشناسانی من از دین و آئینم گمراه میشوم. (3) مضمون اینگونه روایات زمانی بهتر روشن خواهد شد که به پیامدهای مثبت و منفی یک جامعه، در اثر برخورداری و عدم برخورداری جامعه از امام و رهبری شایسته توجه و دقتبیشتری شود. در طول تاریخ، چه بسیار بودهاند حرکتها و یا نهضتهای عظیم مردمی که به دلیل فقدان رهبر شایسته با شکست مواجه شدهاند و یا پس از پیروزی به جهت افتادن زمام امور در دست زمامداران بیکفایتبه انحراف و اضمحلال کشیده شدهاند...
البته، کم و کیف شناخت امامعلیه السلام با توجه به نیاز و توانایی و ظرفیت افراد متفاوت است. مهم این است که این شناختبه گونهای باشد که در صورت مواجه افراد با تهدیدها و شبههافکنیهای دشمنان و بدخواهان، در تشخیص راه صحیح و شیوه درست از دچارشدن به گمراهی و انحراف آنها را نجات دهد.
و گرنه شناخت کامل و همه جانبه حجتهای الهی برای افراد عادی با توجه به محدودیت استعدادها و تواناییهای فکری غیرممکن است.
در دوره غیبت کبری، فقهای جامعالشرایط به نصب امام زمانعلیه السلام مسؤولیت نمایندگی عام امامعلیه السلام را در استمرار حرکتحیاتبخش امامت و پاسداری از احکام و مقررات اسلامی برعهده دارند. بر این اساس، یکی از وظایف افراد در عصر غیبت، پیروی از رهنمودهای فقهای عادل است. چرا که فقها به دلیل آشنایی با شیوههای صحیح استنباط احکام از منابع اصیل دینی، قادرند تا به پرسشهای مختلف مردم در زمینه مسائل دینی پاسخ دهند.
امام صادقعلیه السلام در اشاره به چنین امر مهمی فرمودند: «فقها از سوی ما منصوب شدهاند تا به سؤالات شما پاسخ دهند و شما نیز مؤظف هستید در شرایطی که به ما دسترسی ندارید به آنها مراجعه کنید و بر اساس نظر آنان در چهارچوب احکام الهی عمل کنید و هرگز حکم آنها را که براساس موازین شرعی ارائه میشود، رد ننمایید. چون رد نظر آنان، به منزله رد حکم و نظر ماست و رد نظر ما، به منزله رد نظر و حکم خداوند است.» (4)
در همین باره زمانی که از حضرت مهدی (عج) سؤال کردند که در دوران غیبت کبری که به شما دسترسی نداریم جواب احکام و مسائلی را که با آنها مواجه میشویم چگونه به دست آوریم؟ آنحضرت در پاسخ فرمودند:
«در پیشامدها و حوادثی که رخ میدهد به آشنایان با احادیث ما (یعنی مجتهدان جامعالشرایط که متخصصان متون دینی و احادیث اهلبیتعلیهم السلام هستند) مراجعه کنید و آنها حجت من برای شما و من حجتخدا بر آنان هستم.» (5) پس، برخلاف نظر نادرستبرخی افراد ناآشنا به معارف اسلامی، مسلمانان در دوران غیبت کبری بدون راهنما نماندهاند که مجبور باشند با شیوههای ناصواب متکی به اندیشههای ناقص بشری و نظریههای غیرعلمی به حل مشکلات اقدام کنند و در نتیجه، گرفتار معضلات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی فراوان گردند.
بلکه در دورانی که بنابر مصالحی امام معصومعلیه السلام در دسترس همگان نیست مردم موظفاند که به فقهای عالم و عادل مراجعه کنند و آنان نیز موظفند بدون کوتاهی و سهلانگاری بر اساس موازین شرعی از طریق مراجعه به آیات قرآن و روایات اهلبیتعلیهم السلام به همه سؤالات و نیازهای فکری و اعتقادی و فقهی و فرهنگی و سیاسی و... آنها پاسخهای مناسبی ارائه دهند.
اصلاح نفس و ترک گناهان و آراستن به فضایل اخلاقی در همه احوال ضرورت دارد. ولی خودسازی و اصلاح نفس در دوره غیبت، که زمینه لغزش و انحراف و آلوده گشتن به رذایل اخلاقی بیشتر است، از اهمیت زیادی برخوردار است.
امام صادقعلیه السلام در این زمینه میفرمایند: «صاحبالامرعلیه السلام غیبتی خواهد داشت اگر کسی در آن دوره بخواهد دیندار بماند، سخت در مشقتخواهد بود. بنده خالص خدا در آن شرایط باید تقوای الهی پیشه کند و دو دستی به دین خود بچسبد.» (6)
به علاوه، چون فراهم شدن زمینه ظهور امام زمانعلیه السلام از یک نظر وابسته به وجود افراد خودساخته و آراسته به فضایل اخلاقی است و جز از طریق تهذیب نفس و پیدا کردن پرورش اسلامی نمیتوان در سلک یاران و زمینهسازان حضور آن حضرت قرار گرفت. بنابراین، یکی از وظایف افراد تلاش در راه خودسازی و تهذیب نفس است.
بر این اساس، امام صادقعلیه السلام میفرمایند: «من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق (7) ... هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائمعلیه السلام باشد باید در انتظار ظهور آن حضرت باشد و در این حال، به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید» و حتی در توقیعی که امام زمانعلیه السلام آن را به مرحوم شیخ مفید نوشتهاند چنین آمده است که اعمال ناشایست و گناهانی که از شیعیان سر میزند، یکی از عوامل طولانی شدن دوره غیبت و محرومیت آنها از دیدار امامعلیه السلام است.
از آنجا که یکی از شرایط مهم رشد ارزشها و فراهم شدن زمینه حاکمیت احکام الهی، اصلاح وضع عمومی جامعه است لذا در تعلیمات روشنگرانه اسلام اهتمام به وضع جامعه و مبارزه با نارساییهای اجتماعی و فساد و کجرویها از طریق اموری چون امر به معروف و نهی از منکر مورد تاکید قرار گرفته است.
به گونهای که حتی انسانهای بیتوجه به امور اجتماعی و مشکلات سایر مردم، خارج از زمره مسلمانان محسوب میشود: «من اصبح ولایتهم بامورالمسلمین فلیس بمسلم» (8)
علاوه بر اینکه بر اساس روایات اهلبیتعلیهم السلام تا آمادگیهای لازم فکری و فرهنگی و... در احاد جامعه برای پذیرش و یاری امام زمانعلیه السلام پیدا نشود، ظهور حضرت محقق نخواهد شد. از سوی دیگر، تحصیل آمادگیهای لازم نیاز به بستر سالمی دارد که افراد در سایه آن بتوانند به کسب مهارتها و کمالات لازم بپردازند.
این بسترسازی مشروط به احساس مسؤولیت همگانی و مشارکت همه جانبه تک تک افراد در پاکسازی فضای عمومی جامعه است که برای انجام کامل و به موقع این امر نیز مکانیزمهای زیادی پیشبینی شده است که مهمترین آنها، اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. یعنی همه افراد جامعه اسلامی موظفند از طریق تحصیل آشنایی کامل با شرایط و احکام آن، به اصلاح نارساییهای اجتماعی و حفظ سلامت فضای جامعه بپردازند تا از این طریق، اولا: شرایط لازم برای ظهور آن حضرت فراهم گردد و ثانیا، امکان زندگی براساس احکام نورانی اسلام در دوره غیبت، ولو به ضرورت ناقص، بوجود آید.
با توجه به نقش و جایگاه مهمی که دعا در تفکر اسلامی دارد، اگر دعا با شرایط لازم انجام گیرد همچون سایر علل و عوامل موثر در نظام هستی، میتواند در امور تکوینی تغییر ایجاد نماید. در بخشی از روایات پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیهم السلام توصیه شده است که برای فرج امام زمانعلیه السلام زیاد دعا کنید و از خود حضرت بقیةالله (عج) نقل شده است که آن حضرت فرمودند:
«اکثروا الدعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم» (9) برای تعجیل در فرج و ظهور، زیاد دعا کنید چرا که اینکار موجب فرج و خوشحالی شماست.
بنابراین، از دیگر تکالیف عاشقان امام زمان (عج) درخواست تعجیل فرج آن حضرت است. البته، توجه به این نکته نیز ضروری است که اولا، دعا زمانی به مرحله اجابت میرسد که دعا کننده شرایطی را در خود ایجاد نموده باشد که دعای او شرایط استجابت را داشته باشد.
ثانیا، باید توجه داشت که دعا هرگز جای عمل به وظایف دیگر را نمیگیرد بلکه دعا در صورتی مفید است که همراه با عمل به سایر تکالیف دینی باشد.
علاوه بر موارد فوق، پایداری در راه ولایت اهلبیتعلیهم السلام، استقامت در برابر مشکلات و نارساییها، کمک و مساعدت به همنوعان، تحصیل علم و به دست آوردن تخصصهای لازم، احیاء شعائر اسلامی و پاسداری از ارزشهای اصیل و... از جمله مسائلی هستند که اهتمام به آنها سعادت و سلامت جامعه، به ویژه نسل جوان را تضمین میکند.
1- اصحابالقائم شباب لاکهول فیهم... بحارالانوار، ج 52، ص 334، ح 63
2- قالرسولاللهصلی الله علیه وآله: من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیة. اصول کافی، ج 1، ص 377
3- اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی... همان، ج 1، ص 377، ح 5
4- اصول کافی، ج 1، ص 54، ح 10
5- بحارالانوار، ج 52، ص 181
6- اثباة الهداه، ج 3، ص 422، روایت 14
7- غیبة نعمانی، ص 200، ح 16
8- میزانالحکمة، ج 4، ص 531
9- کمالالدین، ج 2، ص 485