پنهانی قبر حضرت زهرا سلاماللَّهعلیه نشانهی مظلومیت و غربت ولایت است، و دلیل واضح و برهان قاطعی که شیعه میتواند به استناد آن خود را پیرو راستین سنت رسول (ص) نشان دهد. زهرا سلاماللَّهعلیه نشانی بر حقانیت و مظلومیت شیعه، برای همهی آزادمردان در طول تاریخ به یادگار گذاشت.
شیعه امروز میتواند از اهل سنت بپرسد، چرا زهرا سلاماللَّهعلیه وصیت کرد خلفا در تشییع جنازهاش حاضر شوند؟ و چرا وصیت کرد تا قبرش پنهان بماند؟
آری او نمیخواست تا دشمنانش که دشمنان خدا و رسولند بر سر مزارش اقامهی عزا کرده و بدین وسیله عوامفریبی کنند. آن قدر این امر بر خلفا سنگین بود و از عواقبش بیم داشتند که تصمیم گرفتند نبش قبر کنند تا قبر زهرا را پیدا کنند و بر جنازهاش نماز گزارند. که از هیبت و تهدید علی علیهالسلام ترسیدند و از بیم فتنهای بزرگتر پا عقب کشیدند.
زهرا سلاماللَّهعلیه میخواست با طرح سؤال در اذهان مردم، که چرا تنها یادگار رسول قبرش را پنهان نموده، آنان را به فکر وادارد، تا خود به دنبال جواب رفته و مسببین اصلی را بیابند. همین است که میبینم برخی، برخی دیگر را ملامت میکردند که تنها دختر پیامبر مرد و هیچکدام از آنان اجازه حضور در دفن و نماز نداد، و قبرش را هم پنهان نمود.
او میاندیشید شاید با غوغایی که به سبب شهادتش در مدینه ایجاد میشود، با این اقدام بیسابقه و آگاهانهی مردم را علیه خلفا به حرکتی وادارد و یا لااقل، سندی همیشگی بر محکومیت خلفا، از خود به یادگار بگذارد. از اینرو حتی ائمه بعدی نیز قبر او را آشکار نساختند.
در مورد محل دفن حضرت فاطمه زهرا در کتابهای مختلف مطالب گوناگون نوشتهاند بعضی معتقدند که در جوار قبر پیامبر صلی اللَّه علیه و آله مدفون شده است و دلیلشان این حدیث شریف است که رسول خدا (ص) فرموده است:
ان بین قبری، و منبری روضة من ریاض الجنة. همانا بین قبر و منبر من باغی از باغهای بهشت است که اشاره به محل دفن حضرت زهرا سلاماللَّهعلیها است مرحوم علامه مجلسی در بحار معتقد است که امیرالمؤمنین در نیمه شب جسد فاطمه را برداشت با دو فرزندش حسن و حسین و شش نفر از اصحاب به طرف قبر پیغمبر (ص) رفتند. بعضی هم معتقدند که در قبرستان بقیع به خاک سپرده شده است. (1)
و بعید نیست که آن امام مظلوم علیهالسلام صورت چهل قبر را در بقیع ترتیب داده باشد تا کسی از قبر واقعی حضرت زهرا علیهاالسلام مطلع نشود و وصیت آن سیده مظلومه نیز عمل شود.
جریان غمانگیز نبش قبر حضرت زهرا سلاماللَّهعلیه
صبح آن شبی که حضرت زهرا علیهاالسلام غریبانه به خاک سپرده شد به نقل سپهر در ناسخ ابوبکر و عمر و گروهی از مهاجر و انصار بر در سرای علی علیهالسلام گرد آمدند تا به قول خودشان در تشیع جنازه حضرت زهرا علیهاالسلام شرکت کنند مقداد بن اسود به آنها گفت: فاطمه را دیشب به خاک سپردهاند! عمر به ابوبکر گفت: الم اقل لک انهم سیفعلون به تو نگفتم که اینها چنین خواهند کرد؟ و به دنبالش گفت: لا تترکون یا بنیهاشم حسدکم القدیم لنا ابدا.
ای بنیهاشم این حسادت دیرینه شما را در مورد ما هیچگاه ترک نمیکنید... واللَّه لقد هممت ان انبشها فاصلی علیها. به خدا سوگند هر آینه او را از قبر بیرون آورده و بر وی نماز خواهیم خواند! فقال علی علیهالسلام واللَّه لو رمت ذاک یابن صهاک لا رجعت الیک یمینک لئن سللت سیفی لا اغمدته دون ازهاق نفسک. (2)
پس علی علیهالسلام فرمود:
ای پسر صهاک به خدا قسم اگر چنین قصدی کنی دست راست تو به تو بازنگردد یعنی دستت را قطع خواهم کرد چه اگر شمشیر از نیام برآورم تا خون تو نریزم در غلاف قرار نمیدهم و در بعضی از روایات آمده علی علیهالسلام او را گرفت و سخت بر زمین کوبید و فرمود: ای پسر کنیزک سیاه خلافت که حق من بود از من گرفتید و من به خاطر این که مردم از دین خدا برنگردند از حق خود گذشتم فوالذی نفس علی بیده لئن رمت و اصحابک بشیء من ذلک لاسقین الارض من دمائکم. به خدایی که جان علی در دست او است اگر تو و اصحابت قصد قبر فاطمه کنید زمین را از خون شما سیراب میکنم. ابوبکر و دیگران واسطه شدند که چنین کاری نخواهند کرد تا عمر را رها ساخت. (3)
پس اگر محل دفن حضرت زهرا علیهاالسلام را در قبرستان بقیع دانستهاند به خاطر این بود که ذهن مخالفین را مشغول نموده و از این طریق قبر آن بانوی عصمت و طهارت برای همیشه مصون بماند و کسی نداند که آن بانوی پهلو شکسته در کجا مدفون گردیده است.
1ـ ناسخ ج 1/ 235- 233
2ـ ناسخ، ج 1/ 235
3ـ ناسخ، ج 1/ 235