سورهی نور[24]
این سوره شصت و چهار آیه
دارد و در مدینه نازل شده است.علّت نام گذاری این سوره به «نور»، آیهی سی وپنج
است که در آن خداوند بهعنوانِ نور آسمان ها و زمین معرّفی شده است.
غرض این سوره
همان است که سوره با آن افتتاح شده و آن بیان پارهای از احکام تشریع شده، و سپس
پارهای از معارف الهی مناسب با آن احکام است، معارفی که مایه تذکر مؤمنین میشود.
عمده دستوراتش
بر محور پاکسازی اجتماع از طرقمختلف از آلودگیهای جنسی دور می زند و این هدف در
چند مرحله پیاده شده است :
مرحله اول بیان مجازات
شدید زن و مرد زناکار است که در دومین آیه این سوره با قاطعیت تمام مطرح گردیده .
مرحله دوم به این امر می
پردازد که اجرای این حد شدید مساءله ساده ای نیست ، و از نظر موازین قضائی اسلام
شرط سنگینی دارد، نسبت به غیر مرد و همسرش چهار شاهد و در مورد مرد و همسرش
برنامه لعان که شرح آن خواهد آمد باید اجرا گردد، و حتی اگر کسی که دیگری را متهم
می سازد نتواند ادعای خود را در محکمه قضاوت اسلامی به ثبوت برساند خود مجازات
شدید (چهار پنجم حد زنا) خواهد داشت ، تا کسی تصور نکند می تواند با متهم ساختن
دیگران به سادگی آنها را به مجازات اسلامی بکشاند، بلکه به عکس خودش گرفتار مجازات
خواهد شد.سپس به همین مناسبت ((حدیث معروف افک )) و تهمتی را که به یکی از همسران
پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) زدند مطرح کرده ، و قرآن شدیدا این مساءله
را تعقیب می کند، تا کاملا روشن شود شایعه سازی درباره افراد پاک چه گناه سنگینی
دارد.
در مرحله سوم برای اینکه
تصور نشود اسلام تنها به برنامه مجازات گنهکار قناعت می کند به یکی از مهمترین
راههای پیشگیری از آلودگیهای جنسی پرداخته ، مساءله نهی از چشم چرانی مردان نسبت
به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده مشروحا در
این زمینه بحث می کند.
در مرحله چهارم باز به
عنوان یک پیشگیری مهم از آلوده شدن به اعمال منافی عفت دستور ازدواج سهل و آسان را
صادر می کند تا از طریق ارضای مشروعغریزه جنسی با ارضای نامشروع مبارزه کند.
در مرحله پنجم بخشی از
آداب معاشرت و اصول تربیت فرزندان نسبت به پدران و مادران را در همین رابطه بیان
می کند که در اوقات خاصی که احتمال دارد زن و شوهر با هم خلوت کرده باشند، فرزندان
بدون اجازه وارد اطاق آنها نشوند و موجباتی از این راه برای انحراف فکر آنها فراهم
نگردد.
در مرحله ششم که در لابلای
این بحثها طرح شده بخشی از مسائل مربوط به توحید و مبدء و معاد و تسلیم بودن در
برابر فرمان پیامبر را ذکر می کند چرا که پشتوانه همه برنامه های عملی و اخلاقی
همان مسائل اعتقادی و ایمان به مبدء و معاد و حقانیت نبوت است .
ضمنا به مناسبت
بحثهای مربوط به ایمان و عمل صالح سخن از حکومت جهانی مؤ منان صالح العمل به میان
آمده و به بعضی از دستورات دیگر اسلام نیز اشاره شده است که در مجموع یک واحد کامل
و جامع را تشکیل می دهد.